cover
Contact Name
Wening
Contact Email
weningblackberry@gmail.com
Phone
-
Journal Mail Official
jurnalactiva@gmail.com
Editorial Address
-
Location
Kab. mojokerto,
Jawa timur
INDONESIA
ACTIVA: Jurnal Ekonomi Syariah
ISSN : 26226936     EISSN : 26226936     DOI : -
Core Subject : Economy,
merupakan jurnal berorentasi economic concept,economic research,economic thought,economic law serta penemuan konsep-konsep baru terhadap ekonomi umum maupun syariah dalam perubahan kegiatan ekonomi secara trending topic maupun prediksi ekonomi di era global dalam menjawab tantangan dan solusi ekonomi modern.
Arjuna Subject : -
Articles 7 Documents
Search results for , issue "Vol 2 No 2 (2019): Oktober" : 7 Documents clear
Halal Tourism In Bali: Pengaruh Dan Tantangan Mengembangkan Wisata Halal Di Bali Amalia Fiqia Wandhini,Astri Dwi Dayanti, Lailatul Nafiah,Iskandar
ACTIVA: Jurnal Ekonomi Syariah Vol 2 No 2 (2019): Oktober
Publisher : LP3M STITNU Al Hikmah Mojokerto

Show Abstract | Download Original | Original Source | Check in Google Scholar

Abstract

This research is shown to explain how the role of tourists or halal tourism in Bali. Bali is a tourist spot that is very popular with many tourists from domestic and abroad. So from that the government has one program to increase Muslim tourists. One of them is the area of ​​Bali, but the area of ​​Bali is famous for its very strong culture and the majority of its religion is also Hindu where the Muslim population there is only 30% less. That is what makes halal tourism in Bali difficult to implement. This study uses qualitative methods, and uses a variety of processes in data collection including: Questionnaires and Literature Review, which deals with discussions to answer the problem. The results of this study indicate that Halal Tourism can develop if the government Suggestions from this study, can be realized in Bali Nuanced Mosques, Sharia Beaches, Sharia Hotels, and Halal Restaurants Therefore, this journal tries to analyze the existence of Halal Tourism when applied in Bali.
Ijarah Muntahiya Bittamlik Sebagai Solusi Ekonomi Kerakyatan Ahmad Khoirin Andi
ACTIVA: Jurnal Ekonomi Syariah Vol 2 No 2 (2019): Oktober
Publisher : LP3M STITNU Al Hikmah Mojokerto

Show Abstract | Download Original | Original Source | Check in Google Scholar

Abstract

Salah satu akad yang menarik untuk dibahas adalah akad ijarah (sewa) yang juga merupakan akad yang sering digunakan dalam kehidupan sehari-hari. Menarik untuk dibahas juga, karena dalam akad ini kemudian terjadi modifikasi dan perubahan diakibatkan kebutuhan manusia. Salah satu perubahan dari bentuk akad sewa ini adalah akad ijarah muntahiya bittamlik (IMBT) atau juga dinamakan sebagai al-Ijarah thumma al-bai’ –AITAB- (sewa kemudian beli) dan hire and purchase. Akad ini menggunakan dua akad dengan cara terpisah, yaitu akad sewa (ijarah/ leasing atau renting), dan akad jual beli (bai’/ purchase). Akad IMBT memilik kemiripan dengan akad leasingkonvensional yang akhir-akhir ini sangat marak digunakan. Bisa dikatakan bahwa IMBT adalah leasing berbasis syariah. Kata Kunci : Akad, IMBT dan Syari’ah
Pengaruh Lingkungan Kerja Fisik Terhadap Kinerja Karyawan Dengan Kepuasan Kerja Sebagai Mediator Pergerakan Ekonomi Nailin Nikmatul Maulidiyah, Rizqy Ridho Ilahi
ACTIVA: Jurnal Ekonomi Syariah Vol 2 No 2 (2019): Oktober
Publisher : LP3M STITNU Al Hikmah Mojokerto

Show Abstract | Download Original | Original Source | Check in Google Scholar

Abstract

The purpose of this study is to determine the impact of physical work environment on job satisfaction, the impact of physical work environment on employee performance, the impact of job satisfaction on employee performance, the role of job satisfaction in mediating the impact of physical work environment on employee performance. The type of this research is a literature review which describes the effect between variables based on existing theories and empirical studies of relevant journals. The results of this study showed that physical work environtment has a positive effect on job satisfaction, physical work environtment has a positive effect employee performance, job satisfaction has a positive effect on employee performance, physical work environment has a positive effect on employee performance through job satisfaction. Keywords: Physical Work Environment ; Job Satisfaction ; Employee Performance
Pengaruh Faktor Produk, Periklanan Dan Proses Cepat Keputusan Menjadi Nasabah Kredit Modal Kerja Di Bank Aswaja Ponorogo Rizqi Rahmawati
ACTIVA: Jurnal Ekonomi Syariah Vol 2 No 2 (2019): Oktober
Publisher : LP3M STITNU Al Hikmah Mojokerto

Show Abstract | Download Original | Original Source | Check in Google Scholar

Abstract

Tujuan dari penelitian ini adalah untuk mengetahui adalah untuk mengetahui pengaruh secara simultan, parsial maupun dominan antara faktor produk, periklanan dan proses cepat terhadap keputusan menjadi nasabah kredit modal kerja di Bank Aswaja Ponorogo. Populasi dalam penelitian ini adalah data nasabah aktif Bank Aswaja Ponorogo. Dalam penelitian ini teknik pengumpulan sampel menggunakan purpose random sampling dan diperoleh sampel sebanyak 100 orang. Kemudian dilakukan analisis data terhadap data-data yang diperoleh dengan menggunakan analisis regresi linear berganda yang digunakan untuk mengetahui pengaruh atau hubungan antara variabel independent (faktor produk, periklanan dan proses cepat) dan variabel dependent (keputusan nasabah). Berdasarkan hasil analisa data dengan menggunakan analisa regresi linear berganda dapat dilihat bahwa variabel faktor faktor produk, periklanan dan proses cepat memiliki pengaruh positif dan signifikan terhadap keputusan nasabah. Pengujian dengan menggunakan uji t menunjukkan bahwa ketiga variabel independen yang diteliti terbukti secra signifikan berpengarh terhadap omset penjualan. Kemudian melalui uji F dapat diketahui bahwa variabel independen berpengaruh signifikan secara bersama-sama terhadap keputusan nasabah. Berdasarkan hasil analisa regresi berganda diketahui bahwa nilai RSquare atau koefisien determinasi sebesar 0,848 sehingga dapat disimpulkan bahwa variabel independen faktor produk, periklanan dan proses cepat dapat menjelaskan variabel dependen yaitu keputusan nasabah sebesar 84,8 % dan sisanya sebesar 15,2% dijelaskan oleh variabel lain di luar model regresi. Kata Kunci: produk, periklanan, proses cepat
Perspektif Ekonomi Syariah Terhadap Mekanisme Pelayanan Klaim Asuransi Kesehatan Tentang Cacat (Studi Kasus di PT. Sun Life Financial Syariah Elmalik Lazurdi Cabang Jember) Umi Karimatul Azizah, Erlin Indaya Ningsih
ACTIVA: Jurnal Ekonomi Syariah Vol 2 No 2 (2019): Oktober
Publisher : LP3M STITNU Al Hikmah Mojokerto

Show Abstract | Download Original | Original Source | Check in Google Scholar

Abstract

Penelitan ini bertujuan untuk membahas tentang perspektif ekonomi syariah terhadap mekanisme pelayanan klaim asuransi kesehatan tentang cacat (studi kasus di PT. Sun life financial syariah elmalik lazurdi cabang jember). Tujuan dari penelitian ini adalah untuk mengetahui mekanisme pelayanan klaim asuransi kesehatan tentang cacat di PT Sunlife finansial syariah cabang jember perspektif ekonomi syariah apakah sudah sesuai dengan prinsip ekonomi syariah atau tidak. Penelitian ini adalah penelitian kualitatif. Cara pengumpulan data melalui tiga tahap yaitu wawancara, dan observasi. Data - data dalam penelitian ini terdiri dari dua bagian yakni, data primer dan skunder. Data yang terkumpul dianalisis dengan menggunakan metode deskriptif kualitatif dengan menggunakan teknik triangulasi. Dari hasil penelitian menunjukkan bahwa perspektif ekonomi syariah terhadap mekanisme pelayanan klaim asuransi kesehatan tentang cacat (studi kasus di PT. Sun life financial syariah elmalik lazurdi cabang jember) Sudah sesuai dengan syariat Islam. Kata kunci: Mekanisme, Klaim, Asuransi Sun life
Sistem Ekonomi Konvensional Dan Ekonomi Syari’ah Dalam Studi Islam Andi Holilulloh
ACTIVA: Jurnal Ekonomi Syariah Vol 2 No 2 (2019): Oktober
Publisher : LP3M STITNU Al Hikmah Mojokerto

Show Abstract | Download Original | Original Source | Check in Google Scholar

Abstract

Conventional economics is an economy that is quite foreign to Muslims in Indonesia, Sharia economics can also be interpreted as a collection of legal norms that originate from the Koran and the hadith that govern the economic affairs of mankind. The scholars, both salaf scholars of the four schools (Maliki, Hanafi, Shafi'i and Hambali) as well as contemporary scholars, all of them basically agreed on the prohibition of usury. Even scholars who allow bank interest, also forbid usury. Thus it can be understood that the difference in opinions of scholars is not a matter of prohibiting usury, but a matter of law on bank interest. Scholars who forbid bank interest consider that bank interest is riba, while scholars who allow it believe that it is not riba. Keywords: conventional economics, Islamic economics, Islamic studies
The Comparison Of Consumer Decision Making Process For Halal Food In Indonesia : Case Study At Minority And Majority Muslims Area In Indonesia Isti’anatuz Zumaroh
ACTIVA: Jurnal Ekonomi Syariah Vol 2 No 2 (2019): Oktober
Publisher : LP3M STITNU Al Hikmah Mojokerto

Show Abstract | Download Original | Original Source | Check in Google Scholar

Abstract

A lot of import product come in indonesia, not all of them have halal label. It causes consumers more thoroughly in choosing and deciding to buy the product. Many of issues’s product that is contain pork oil or food that is doubtful of its origin is a major factor in buying a product. Now, in globalization era consume halal labeled products has become a common global trend in society. This research was conducted in Muslim majority and minority areas, that is the provinces of East Java and Bali.The purpose of this study is to compare consumer decision making in buying halal products in Muslim minority and majority areas in Indonesia. This research method used is comparative study. The results of this study indicate that the factors that influence consumer decision making in buying products are halal label, knowledge of the benefits of halal food, religion, awareness of health when consuming halal food in certain areas. The suggestion for halal business entities both factory and grocery / street vendors that produce halal products is better to apply halal label, because it is increasing purchases and attract consumers, especially muslim consumers. And than for the government to be more selective and thorough filter in providing halal label to domestic and imported products. Key Word: halal label, halal product, Indonesia.

Page 1 of 1 | Total Record : 7